Igår åkte jag ut till huset efter jobbet, för att överraskas av att trappan var på plats.
Denna trappa som jag undrat över i nästan 1års tid satt äntligen på plats, och den är URLÄCKER! Fan vilken skön känsla.
 
 
(Iphonebild, men trappan är i rödbrun Valnöt)

En andra grej som också var otroligt skönt att få besked om var klinkergolvet.
Vi har ju beställt det själva / köpt från Bauhaus, och blev rekommenderade att ta 5% extra, eftersom att något alltid är trsigt (eller kan vara iallafall). Så vi köpte 8% extra för att vara på den säkra sidan. Tyvärr visade det sig att ganska många plattor var trasig/skadade så kaklarna frågade då oss hur mycket extra vi beställt.
Dom sa att de själva alltid rekommenderade att man tog10% mer för säkerhetsskull.

Såklart blev vi oroliga, ringde o kollade på bauhaus, men såklart fanns det inga fler plattor ifrån den bränningen. Migränen växte under ett par dagar men igår så berättade dom att det skulle räcka, på håret, men tillräckligt. Vilken Lättnad! Nu är snart hela undervåningen klar, det är bara i hallen som det inte lagts än, då de måste göra det någon dag snickarna inte är där och springer :)
(Iphonebild igen..)

Efter detta fick jag inviga vår fina trappa och tog mig upp till övervåningen där glade tapetseraren vänatde med ett färdigtapetserat sovrum. Och hur nöjd blev inte jag då? Tårarna var inte långt borta. Fy Tusan vad bra det blev. Jag är så otroligt glad över att jag följde magkänslan och valde mörka tapeter.

Jag velade ju till det på slutet och satte mig själv i en magsårs-sits helt utan anledning.
Det är oerhört svårt att fånga på bild men såhär ser tapeten ut mot det vita.
 
 
Iphonebilder..men det beror alltså helt på ljuset hur intrycket blir. Eftersom att det är ett ljus rum så är det inga som helst problem med att det skulle bli för mörkt.
 


Väl uppe så kände jag att det var dags att bjuda på tårta.. så jag smög iväg och kom tillbaka med en påsk-tårta till de fem snickarna/målarna/Kaklarna :D
 
 


Innan tårtan skulle ätas fick jag lite besked av ansvarig snickare som gjorde att mitt magsår började klia lite till.. Så då tyckte dom att det var passande med lite grädde som plåster på såret ;) haha, det är så det är att bygga hus !

Såhär är det;
Bänkskivan är mätt av stenhuggarna, och när dom var på plats hade dom frågat snickarna hur mycket bänkskivan ska gå ut (alltså hänga) vid bardisken. Och då kom dom fram till att det var 20cm. Här är jag sjukt glad att snickaren ens sa något, för jag begav mig till vår köksleverantör och provsatt en bardisk med 20cm "häng", och upptäcker då att det är alldeldes för kort (för min smak)... det blir direkt trångt för benen och svårt att sitta och äta.

Jag frågar säljaren om det är försent att ändra måttet, och om det ens går.
"Jadå svarar han, det är inga problem, hur djup vill du ha den?"
30 cm.. det är 10 cm till och jag provsatt ett kök med detta djup, det kändes mycket bättre!

Vad blir då kostnaden undrar jag på skakiga ben.
Efter en uträkning visar det sig att det kostar i runda slängor 1000spänn.
Jag ringde och kollade med banken (Min sambo), och vi konstaterade att magsårsmedicin förmodligen kommer kosta i runda slängor ganska mycket mer än 1000spänn om jag ska gå o nojja över detta i ett par år framöver.
Sagt o gjort, Nu är det klart, väntar vi bara på att se slutresultatet :D

Kommentera

Publiceras ej